söndag 26 april 2015

När man har gjort årets första rabarberkaka

I fredags fick vi besök av min fina Hanna och hennes två små killar. Tanken var att vi skulle sitta vid solväggen med en kopp kaffe och prata om ALLT som vi alltid gör, ja hälften av det man har tänkt att prata om brukar ungefär hinnas med, och barnen skulle leka glatt i trädgården. Nu blev det inte riktigt så, solen lyste med sin frånvaro så vi myste inne i orangeriet istället men barnen dom lekte glatt ändå ute i trädgården.

Till fika hade jag gjort årets första rabarberkaka, hur gott är inte det egentligen? Älskar rabarber.
Receptet ska ni givetvis få också.


Rabarberkaka

2-3 stjälkar rabarber (ca 4 dl )
1 tsk kardemumma (hade ingen hemma så tog kanel istället och det gick också bra)
2 tsk strösocker

100 g smör
2 dl strösocker
1 ägg
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
1,5 dl mjölk

Skär rabarbern i ca 1 cm tjocka bitar. Blanda socker och kardemumma i en påse tillsammans med rabarbern och skaka om.
Låt smör bli rumsvarmt och rör sedan ihop det med sockret. Tillsätt ägg, vaniljsocker, bakpulver och rör till en jämn smet. Tillsätt mjöl och mjölk och blanda. Häll i rabarbern och bland runt. Bred ut i en rund smörad och bröad springform.Grädda i nedre delen av ugnen i 175° i ca 35-40 min.
 Servera med vaniljglass eller vaniljsås.



Så mitt i vårt samtal ringer mannen och säger att lägg bubblet på kylning. Jag trodde inte att det var sant. En dröm som vi länge har haft är inte längre en dröm utan kommer med största sannolikhet att bli verklighet. Jag är fortfarande så glad så det bara bubblar och jag ska självklart dela med mig av vårt kommande projekt. 

Helgen har gått i raket fart med både fixardag på förskolan, kalas för tjejerna middag med vänner, loppistur och fix med vår nya familjevän. Vi har blivit båtägare här i veckan med. Så man kan minst sagt säga att veckan har varit händelserik. 
Nu blir det lite Falk film innan det är dags att ladda för nästa vecka.

Fin kväll till er!
KRAM

1 kommentar:

Maddix sa...

Stort GRATTIS till er vackra båt! Jag är säker på att hon kommer ge er många härliga, glada och avkopplande stunder på sjön. Själva ångrar vi inte ens sekund att vi blev "båtfolk". Det är det bästa vi gjort! Så stressfritt och njutningsfullt. Förgyller helt klart vår tillvaro. Jag är säker på att ni kommer uppleva det samma.

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...