måndag 1 september 2014

När man har söndag och äter äpplepaj och köttgryta

Hej vänner!
Ny vecka och helgen rusade förbi alldeles för fort som vanligt. Här har vi mest tagit det lugnt med lite småfix som har hamnat på efterkälke. Igår kom ju värmen tillbaka och det va riktigt härligt ute, men jag hade höstkänsla i kroppen så årets första äpplepaj blev det och så en riktigt god köttgryta, riktigt höst- och söndagsgott.

Årets första äpplen från träden här hemma, och med fem äppleträd blir det myyycket frukt.


Farmors äpplepaj

5-6 äpplen
1 dl socker
3 dl vetemjöl
150 g smält smör
1 tsk bakpulver

Skala och klyfta äpplena, lägg dom i en påse tillsammans med lite socker och kanel och skaka om. Lägg äppelklyftorna i en smord form. 
Smält smöret och blanda i de torra ingredienserna. Blanda allt till en smet och bred på äpplena. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader, 30 min.
Njut med vaniljsås.

Min lilla klättertjej. 
 Oj som hon älskar allt som har med fart och höjd och göra denna tjejen, totalt orädd för det mesta och måste testa allt. 
 Till middag köttgryta på högrev som hade kokat i många timmar så det blev så där underbart mört att det bara faller isär, oj så gott det var med lite potatismos till. Den gamla grytan från min gamle mormor ger mig en riktigt nostalgi tripp när jag lagar mat i den.

Nu blir det soffan och Idol efter en kvällspromenad. 
Så imponerad av alla dess människor som ger allt och i många fall får sina drömmar krossade.
Finaste veckan till er.

KRAM

Inga kommentarer:

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...