söndag 18 oktober 2015

ÄPPELKLADDKAKA

Wow vilken höstdag vi har haft idag, solen har lyst och värmt riktigt gott, det va skillnad det från igår. Härligt, härligt. 
Lite kalas för tjejerna här idag på leklandet, såå nöjda tjejer som jag hämtade hem. Under tiden passade jag på att åka till min favoritloppis men inget fynd kom med hem idag, det händer ju inte ofta att man går tomhänt därifrån, men men så kan det vara. 

Igår gjorde ju jag och Astrid en äppelkladdkaka som bara blev så god, och enligt min kollega skulle den vara ännu godare dan efter och det kan jag ju bara instämma, mums mums. Tänkte jag skulle dela med mig av receptet till er.


ÄPPELKLADDKAKA

3ägg
4 1/2 dl strösocker
200 g smält smör, smält
3 3/4 dl vetemjöl
1 1/2 msk vaniljsocker
2-3 äpplen

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ihop ägg och socker och tillsätt det varma smälta smöret. 
Tillsätt mjöl och vaniljsocker och rör ihop allt till en slät smet. Skala och riv äpplena och blanda ner det i smeten.
Häll smeten i en rund och bröad springform. 
Grädda kakan i 25-35 min. den ska fortfarande vara lite kladdig i mitten när den är klar.   
Låt kakan svalna innan servering.
Vi hade vaniljglass till.
 




Snart dags för säsongspremiären av Solsidan, åh som jag älskar det programmet. Sista säsongen, känns ju lite tråkigt men bättre och sluta med flaggan i topp. Tror bestämt att det får bli en bit kaka till det ikväll.

Ha en fin kväll vänner!
Kram

2 kommentarer:

Maddix sa...

Åh, denna ska genast testas!! Låter otroligt mumsig! Testar nog med vaniljsås till. Tack för tipset och receptet!

jannice lindell sa...

å,äppelkladdkaka! Lät ju smarrigt" Kram

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...