onsdag 28 augusti 2013

Frökex a´la Ernst

Igår bakade jag kexen som Ernst gjorde i sitt program i somras och dom va ju bara så goda, ja faktiskt lite smått beroendeframkallande. 
Får ju erkänna att jag är en av dom som sitter bänkad varje vecka för att kika på hans program, och  i år var det ju ett fantastiskt fint Orangeri som skulle få vakna till liv.
En bit brie va ju alldeles ypperligt till dessa kex.





Ernst Kex

1 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
2 dl vetemjöl
2-3 dl fint rågsikt (jag använde siktat dinkelmjöl istället)
1 dl olivolja
2 dl vatten
2 nypor salt
1 tsk bakpulver
äggvita att pensla med
flingsalt
solrosfrön, linfrön och sesamfrön för dekoration
 
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda ihop linfrön, solrosfrön, sesamfrön och havregryn i en bunke. Tillsätt sedan 2 dl vetemjöl, 2-3 dl rågsikt och 2 dl vatten och blanda runt. Om degen känns stabbig tillsätt mer vatten.
3. Tillsätt salt och olivolja (om man föredrar någon annan olja går det också bra) samt bakpulver. Blanda sedan alla ingredienserna i en bunke tills det blir en fast deg.
4. Slå ut degen på ett mjölat bord. Knåda igenom degen snabbt så att den blir smidig och bra.
5. Dela sedan degen i 3 delar och kavla ut varje deg så den blir ca 5 mm tjock. Tryck sedan ut kex i valfri form med hjälp av ett glas, en form eller en rivjärnsbotten.
6. Lägg sedan kexen direkt på en plåt med bakplåtspapper, pensla kexen med äggvita och strö sedan över flingsalt och valfria frön.
7. Grädda kexen i ca 15-20 min tills de fått en gyllene färg.

Källa Recept.nu 


Tusen tusen tack för era fina kommentarer och för att ni hittade hit igen efter sommaruppehållet <3!!

Kram på er!!

1 kommentar:

Life´s Silverlining and I sa...

Nu har jag sett flera som testat detta recept. Blir frestad att prova jag med. SEr väldigt gott ut! Kram Nilla

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...