måndag 21 november 2016

SAFFRANSRULLTÅRTA MED CHOCKLADSMÖRKRÄM

Idag har jag haft semester och haft en ledig dag med lillan när förskolan var stängd. De stora tjejerna var i skolan så vi hade förmiddagen för oss själva, så mysigt. Efter en långfrukost i soffan tog vi oss ut på promenad och när vi kom hem så gjorde vi advents fint i orangeriet. Något lilla V pratade stolt om när pappan kom hem ikväll.

Igår hade vi min bror och svägerska på besök och deras lilla Molly. Så mysigt. Lite glögg och fika och jag provade att baka något nytt som blev en riktigt hit. Sen att den var så enkel och göra gjorde ju saken bara ännu bättre. Klart jag ska dela med mig av receptet till er.


SAFFRANSRULLTÅRTA MED CHOKLADSMÖRKRÄM

3 ägg
1/2g saffran
1 1/2 dl socker
3/4 dl potatismjöl
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör 
1 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao

1. Sätt ugnen på 250°. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
2. Vispa ägg, socker och saffran fluffigt.
3. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner den i ägg och sockerblandningen.
4. Bre ut smeten på bakplåtspappret. Grädda i mitten av ugnen i 5 minuter.
5. Strö ut socker på ett annat bakplåtspapper eller kökshanduk och vänd upp rulltårtan på den. Om pappret inte riktigt vill släppa blöt med lite kallt vatten på bakplåtspappret och dra försiktigt.
6. Låt kakan svalna.
7. Blanda samman alla ingredienser till fyllningen. Jag värmde dom bara ytterst lite i mikron så gick det väldigt lätt att få ihop det till en smörkräm.
8. Bred ut fyllningen på kakan och rulla sedan ihop den. 
9. Låt den gärna vila en stund i kylskåp innan man skär upp den.
  




                            Sån tur att det fanns kvar lite så man fick lite gott ill fikat idag med.


Ett nytt gäng hyacinter fick följa med hem från affären idag. Tycker det är roligt att plantera dom i något annat än bara krukor. Den här vackra skålen hittade jag långt inne i skåpet och det blev ju bara så fint tyckte jag.

Här sitter jag med slingor i håret så bäst att hålla koll på tiden så det inte blir alldeles knasigt. 

Ha en fin kväll nu vänner!
KRAM

1 kommentar:

Helen sa...

Mm så gott det låter! Å enkelt som du säger, jättefint planterat. Älskar hyacinter :))) ha en fin dag!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...