onsdag 7 maj 2014

Hemkokt rabarbermarmelad med Leilas scones

Här har regnet bara fortsatt att falla resten av dagen och kvällen. 
I eftermiddags fick jag ett ryck, ville hitta på något kul, scones skulle de bli till kvällen och då kom jag på att en hemmagjord marmelad skulle vara smaskens och rabarber de har vi i massor så så fick det bli. Googlade recept och hittade ett som lät väldigt gott, alla ingredienser fanns hemma så det var bara att sätta igång. Och gott, de var det verkligen.


Rabarbermarmelad med vanilj och citron

600 g rabarber, skurna i lika stora bitar
  1 vaniljstång delad på längden
1/2 pressad citron

Blanda allt i en gryta och koka under omrörning i 15 min på svag värme
Tillsätt sen
400 g socker 
50 g muscovadosocker
rivet skal från en halv citron
Koka kraftigt i 2 minuter under omrörning. Ta upp vaniljstången. Häll upp på rena burkar och ställ upp och ner medan de svalnar.

Receptet hittade jag här men jag ändrade lite.

 Leilas scones är ju bara sååå goda med råsocker, mumms

Godkväll vänner!
Hur har ni det? Här är det en ganska trött bloggerska ikväll då lillan tyckte det va en bra tid att vakna vid fem snåret idag puh, som tur är det inget som hör till vanligheten. Så de får nog bli en varm dusch snart, en skön ansiktsmask och tidig säng för lilla mig idag.

Ses snart igen!
Kram på er

5 kommentarer:

Erika sa...

Det ska jag testa. Nu börjar ju rabarberna växa till sig fint i landet ;-)
Ha det gott!

Maddix sa...

Mmmm, det lät som en riktigt god marmelad! Hoppas att regnet avtar snart så ni får njuta ute på er altan snart igen!

Sofi sa...

Hej vännen!

Å så gott allt ser ut och låter!:)
Så mysigt att mysa inne dessa regniga dagar:)
Idag har vädret faktiskt varit bättre, det är grått o ruggigt men det har inte regnat något sen i morse. Måste säga att det ändå är lite mysigt att få tända ljus och krypa upp i soffan med en stor kopp kaffe och ett inredningsmagasin.

Ha en go kväll nu!

Kram på dig

Unknown sa...

Ja de är allt lite mysigt med o få tända ljus o kura upp sig i soffan!
Fin kväll till dig!
Kram

Unknown sa...

Tack, ja de hoppas vi på!
Fin kväll till dig!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...